Tue Nov. 21, 2006
20:00

Gary Lucas „Fast’N’Bulbous“ - The Captain Beefheart Project (USA)

Gary Lucas: guitar
Jesse Krakow: bass
Richard Dworkin: drums
Phillip Johnston: alto saxophone
Rob Henke: trumpet
Joe Fiedler: trombone
Dave Sewelson: baritone saxophone

Sorry this part has no English translation

Seeing Don Van Vliet\'s NYC debut at Ungano\'s in \'71 with a bunch of my Yale buddies changed my life radically (and I\'m still trying to recover!)--that night I vowed to myself that if I ever did anything in music it would be to play with this guy ... and I got my wish in 1980 when I joined Captain Beefheart\'s merry Band as guest soloist (and manager by default). Over 4 years, 2 albums („Doc at the Radar Station\" and „Ice Cream for Crow\", 1980 and 1982), a world tour and video („Ice Cream for Crow\"), wrapping my fingers around 2 Van Vliet solo compositions („Flavor Bud Living\" and „Evening Bell\") and a whole album as part of the Magic Band („Ice Cream for Crow“) was wonderful training for a career spent carving out my own niche in the post-modern music biz since Don chucked it all for painting in 1984. While my own music bares scant resemblance to his (I would never ever presume to emulate his singular approach) I feel that Van Vliet\'s sensibility and aesthetic definitely informs my guitar playing and overall worldview – it\'s like I went to Beefheart University. (Gary Lucas)
Anarchie, verlaß mich nie! Gary Lucas, der manische Entdecker immer neuer musikalischer Abenteuerspielplätze, war einige Jahre Mitglied in der Band von Captain Beefheart (alias Don Van Vliet), einem Rock-Anarchisten, dessen Musik schon damals wie das ausgelassene Toben einiger Kinder auf der Müllkippe klang. Lucas hat zusammen mit dem Saxophonisten Phillip Johnston diese Ideenwelt in den Jazzkontext gestellt: herausgekommen ist eine betörend-verstörende Musik, durchgeknallt an der Oberfläche, raffiniert rhythmisch gegenläufig in der Tiefenstruktur. In ihrer Komplexität in der Jazzwelt vielleicht besser aufgehoben als in der glorifizierten Rock-Vergangenheit. Lucas und Johnston lassen die siebenköpfige Band klingen wie von der Kette gelassen: da ist ziemlich viel Zirkus auf der Bühne. (HR online)